Liikennehän sinällään täällä Colonia del Sacramentossa on samanlaista kuin ajelisi Kotkan katuja. Täällä on vaan paljon enemmän yksisuuntaisia katuja, jotka ilmoitetaan pienen pienellä sinisellä liikennemerkillä kadun kulmassa. Sitten täällä on yksi Hyväntuulentien pituinen katu, Rambla (eli Rambla del las Americas), joka kulkee rannan suuntaisesti. Sen samaisen tien varressa asuntommekin sijaitsee. Liikenneympyrätkin ovat tuiki tavallisia, yleensä kahden kaistan levyisiä. Niissä vaan on kovin vaikea ajella kun näyttää siltä, että yksikään autoilija ei tiedä miten niissä pitäisi ajella. Joskus on väistämisvelvollisuus ja joskus ei. Markku ajelee työmatkaa "isolla" tiellä, jossa sattuu ja tapahtuu enemmänkin.
Autothan on mitä on. Etupäässä sellaisesta melkein heikosta päästä. Meidän ensimmäinen auto oli Volkkari, jossa ilmastointi ja pyyhkijät eivät toimineet. Saati lukitus. Edelleenkin autot lukitaan avaimella kääntämällä. Ensimmäisessä autossa jokainen ovi oli lukittava erikseen tässä toisessa ne lukkiutuvat avaimen kääntämisellä oven lukossa. Toisessa autossa ilmastointi, luojan kiitos, toimii ja pyyhkimetkin, mutta pissapoika pissaa vaan kuljettajan puolelle. Polkupöyräilijöitä näkee tosi vähän. Mopoja sitäkin enemmän. Niin ja onhan täällä sellaisia golfkärryautoja, joita ilmeisesti vuokrataan turisteille. Ne, ne vasta köröttelee hiljaa. Kaikkein eniten näkee ikivanhoja (museo)autoja sekä katukuvassa, että ns. näyttelyautoina.
Yleisrajoitus täällä kylän alueella on vissiin 45km tunnissa. Vähän suuremmilla teillä 60 tai 90km tunnissa. Mutta autoilijoita löytyy laidasta laitaan. Ihan ensimmäiseksi kiinnitin täällä ollessa huomiota siihen, että ihmiset autoilevat toooosi hiljaa, tuskastuttavan hiljaa. Kahtakymppiä köröttelivät suoraa Ramblaa. Mutta sitten joukkoon mahtuu hurjastelijoita, jotka vähät välittävät nopeusrajoituksista.
Varottavaakin riittää. Toiset autoilijat pysähtyvät suojatien kohdalla toiset eivät. Todennäköisempää on kuitenkin, että pysähtyvät. Mutta itse olen jo jalankulkijana meinannut kerran jäädä auton alle, tosin omaa syytäni. Sitten täällä on toisilla (aika suurella osalla) sellainen tapa, että kun käännytään vasemmalle niin ryhmitytään oikealle (ei siis ryhmitytä vasempaan reunaan niin kuin meille on opetettu). Vilkku päällä ja kaikki. Kääntyvä autoilija odottaa (jos odottaa), että KAIKKI takaa tulevat autot menevät ensin ohi autoilijan VASEMMALTA puolelta. On siinä yhdellä suomalaisella miettimistä, että mennäkö ohi vai eikö mennä. Muuten vilkun käyttö näyttää olevan täällä aivan minimaalista. Se takiahan minäkin meinasin sinne auton alle jäädä kun olin ylittämässä tietä ja takaa Ramblalta tuli auto, jonka oletin menevän suoraan, mutta se sitten päättikin kääntyä.

Huomaa kuvassa on mopopolkupyörä, HIENO!
Ajokorttiasioista en paljonkaan tiedä, mutta huhun mukaan ajokortin saa kun maksaa 500 pesoa (noin 20 euroa) ja käy kirjallisissa kokeissa.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti
Jaa kanssani ajatuksiasi blogistani!