Kuvassa johtajaopettaja (ks. työasu = lääkärintakki) saattelee lapset koulusta kotiin
Oppivelvollisuus ei ihan kaikille vielä ole auennut sillä valtio on ottanut suostuttelukeinoja käyttöön. Nimittäin köyhimpien kotien lapset jäävät usein tulematta kouluun, sillä leipä ruokapöytään pitää ansaita koko perheen voimin. Vielä nytkin koulupäivän jälkeen lapset saattavat joutua työskentelemään elantonsa eteen. Valtio kuitenkin kannustaa vanhempia viemään lapset kouluun maksamalla ns. lapsilisää, jos lapset käyvät koulua. Tämäkään ei takaa sitä, että lapset pääsevät kouluun, sillä koulunkäyntiä ei pystytä valvomaan mitenkään. Saattaa siis olla niin että perhe on ilmoittanut, että lapset käyvät koulua. Mutta lapset eivät siellä kumminkaan käy. Tosin joku minulle sanoi senkin, että jos kaikki lapset kävisivät koulua niin koulut ja tilat eivät riittäisi alkuunkaan. Joka tapauksessa edelleenkin ilmoitetaan, että lukutaitoprosentti on täällä Etelä-Amerikan korkein 97,7 %.
Koululaitoksen rakenne:
Ns. päiväkoteja ei oikeastaan ole, mutta voi olla muutamia hoitopaikkoja 3-4-vuotiaille (jardin). Pikkulapset (3-5-vuotiaat) ovat yleensä samassa koulussa kuin vähän isommatkin. Joihinkin kouluihin otetaan jo kolmivuotiaita lapsia, mutta pääsääntöisesti lapsi aloittaa koulutiensä neljävuotiaana. Täälläkin on käynyt niin että äidit haluavat töihin ja lapsille pitää saada joku paikka missä lapsia "säilytetään". Suurena ongelmana koulupäivää ennen tai jälkeen on se, että julkisen alakoulun päivät ovat vain 4 h mittaiset, eikä mitään aamu/iltapäiväkerhoja tms ole. Jos molemmat vanhemmat ovat töissä, on oltava kotona lapsenvahti tai niin kuin useimmiten, isovanhemmat hoitavat lapset.
Koululaitos jakaantuu julkiseen, (valtion kustantamaan) ja yksityiseen kouluun. Yksityisiä kouluja ovat pääasiassa ns. bilingual koulut, joissa on kokopäiväkoulumahdollisuus. Puolet päivästä on espanjankielistä opetusta ja puolet englanninkielistä. Pääkaupungissa Montevideossa on mahdollisuus valita esimerkiksi italialainen, saksalainen, ranskalainen, amerikkalainen tai kansainvälinen koulu. Koulu voi olla myös suuntaukseltaan uskonnollinen. Pikkukaupungeissa ja maaseudulla on vain vähän tai ei ollenkaan yksityiskouluja.
Kuudennen luokan jälkeen siirrytään secundaria- asteelle, eli se vastaa ikätasoltaan suomalaista yläkoulua. Secundaria astetta käydään myös (noin) 3 vuotta. Kolme ensimmäistä vuotta on pakollisia kaikille, sen jälkeen on kaksi vaihtoehtoa.
Liceon ensimmäisen vuoden jälkeen pitää valita kahdelle viimeiselle vuodelle suuntautumisvaihtoehto, joita on neljä: humanistis-sosiaalinen, biologia, matemaattis-luonnontieteellinen ja taiteet.
Yliopistossa voi valita itse tiedekunnan (taide, terveystiede, maatalous, sosiaali & humanistinen sekä tiede/teknologia), jossa haluaa opiskella. Joihinkin aloille on pääsykokeet. Joku kertoikin, että alussa yhdellä luennolla voin olla 50–60 oppilasta kuuntelemassa. Mutta kyllä siellä myös jonkunlaista valintaa ja karsintaa tapahtuu. Matkan varrella pidetään tenttejä, jotka pitää läpäistä että pääsee jatkamaan opintoja. Ensimmäisten tenttien aikana porukka saattaa jo puolittua ja päättötodistuksen saa vain ne, jotka ovat suoriutuneet kaikista kunnialla ja pystyvät maksamaan todistuksen hinnan. Opiskelujen kesto on samaa luokkaa kuin Suomessakin.
Moni ammatti opitaan täällä kisälli-oppipoika periaatteella, eikä ammattikoulutus missään opinahjossa ole kovinkaan yleistä. Joskus kyllä siltä tosiaan tuntuukin, kun sähkömiehet tai putkimiehet eivät näytä osaavan perusasioitakaan… ja esimerkiksi ammattitaitoisia hitsareitahan ei täältä meinaa löytyä ei sitten millään…
Jotta Uruguaylainen koulutus tästä vielä kohenisi, päätettiin 2000-luvun puolessa välissä maanlaajuisesta koulutuksen buustaamisesta ja kehitettiin ns. Plan Ceibal. Plan Ceipal takasi jokaiselle Uruguaylaiselle oppilaalle tietokoneen henkilökohtaiseen käyttöön. Tarkoitus oli, että se tukee oppimista, vähentää eriarvoisuutta, edistää tietotekniikan hallintaa ja takaa kaikille yhtäläiset oppimisen tulokset. Mutta kuinkas sitten kävikään... Koneet lätkäistiin oppilaille ja sanottiin, että "käyttäkää nyt niitä". (Maassa, jossa käsialan kiemuroiden oppiminen on tärkeämpää kuin tiedon hankinta ja sen soveltaminen.) Opettajia ei koulutettu hyödyntämään tietokoneita opetuksessa millään lailla. Osa opettajista ei itse osaa edes käyttää koneita. Puhumattakaan siitä millaisena minä suomalainen opettaja näen ne koneet. Kuva vieressä.
Uruguaylainen koulumaailma on kuin minun lapsuudestani 60–70-luvulta. Ne jotka sen muistavat niin pystyvät hyvin kuvittelemaan millaista Uruguaylaisessa koulussa on:
Yläkoulun ja lukion luokissa oppilaita on noin 35 per luokka. Suosituksena on käyttää koulussa sinisiä farkkuja, valkoista kauluksellista pikepaitaa ja tummansinistä hupparia. Koulupukua ei varsinaisesti ole, eikä tuo em. ohjeen noudattaminenkaan ole ihan koko porukalle mennyt käytännön toteutuksen asteelle.
Koulupaikkahan on lakisääteisesti kaikille oltava, mutta kun täällä rakastetaan kaikkea byrokratiaa, niin yläkoulun ja lukion oppilaspaikka on joka ikinen vuosi koko porukan haettava uudestaan. Ja ilmoittautumislomakkeen liitteeksi pitää laittaa: kaksi valokuvaa, terveystodistus, (joka siis on vuosittain uudistettava ja tällä konstilla velvoitetaan terveysseurantaan.) rokotustodistus, kopio edellisen lukukauden todistuksesta ja kopio paikallisesta henkilökortista. Jokaisella yläkoulun luokalla on muuten oma koulusihteeri, joka näitä papereita sitten pyörittelee. Kaikki koululaisten perheet jonottavat aina tiettyinä ilmoittautumispäivinä koululle näiden paperinivaskojen kanssa.
Lapset tuovat kynät ja kumit ja vihkot itse kotoa. Oppikirjoja ei ole, eikä välttämättä askarteluun tarkoitettuja tarvikkeita, ei edes värikyniä tai liimoja. Opettaja monistaa monisteita, jotka oppilaat liimaavat itse ostamiinsa vihkoihin. Oppilaat kopioivat taululta (käsialalla) kirjoitetut asiat. Oppiaineet ovat jokseenkin samanlaiset kuin suomalaisessa koulussa. Mutta ne ovat enimmäkseen ns. "akateemisia" aineita - matematiikka, äidinkieli, englanti, (ei kaikissa kouluissa) luonnontiede, kansalaistaito tms. Opettelu on lähinnä taululta kopioimista. Suomalaisten perheiden kokemuksista olen kuullut esim. matematiikan opiskelusta. Kakkosluokkalaisella oppilaalla tunnit kuluvat laskujen kopioimisesta taululta. Oppisisältöinä kaikilla luokka-asteilla voivat olla tänään kertolaskut, huomenna jakolaskut ja ylihuomenna desimaalit, eli tuntuu olevan täysin opettajan inspiraatiosta kiinni, mitä milloinkin opiskellaan. Kovin sekavaa meidän näkökulmastamme. Ulkoa oppiminen on tärkeää. Erilaisia tekstejä, runoja laulun sanoja jne täytyy tuon tuostakin osata ulkoluvulla. Jos ei mene sanasta sanaan oikein, ei ole onnistunut tehtävässä, eikä siis oppinut asiaa. Oppilaat saavat väliarvioinnin työskentelystään joka toinen kuukausi.
Uskomattomin juttu oli kuulla, että LUNTTAAMINEN on ihan tavallista ja jokapäiväistä eikä siihen puututa millään tavalla. Kunnes asia valaistui. Opettajat eivät puutu lunttaamiseen koska oppilaat saavat kokeista hyviä arvosanoja ja heitä pidetään HYVINÄ opettajina. Kirjoitan seuraavaksi toisen blogin opettajista ja heidän koulutuksesta. Siitä sitten ehkä asia vielä enemmän selkenee kun saan sen valmiiksi. Mutta miettikäähän sitä, että jos lunttaaminen on ihan tavallista ns. lukiolaisten keskuudessa ja he saavat kurssinsa suoritettua lunttaamalla niin mitähän se on yliopistossa?
Tämä juttu on kirjoitettu yhdessä toisen Colonian suomalaisen kolmen koululapsen äidin ja meidän suomalaisten espanjan tulkin, Marjo Ristolan kanssa. Tietoja tähän juttuun sain myös alapuolella nimetyiltä paikallisilta ihmisiltä.
Haastatellut:
Eläkkeellä oleva opettaja Silvia Gelpi, joka tekee opettajan työtä ja tuutorointia eläkepäivinään. Eläke ei riitä elämiseen, joten töitä jatketaan niin kauan kuin jaksaa tehdä. Silvia työskentelee myös espanjan "mamu"-opettajana suomalaisille lapsille.
Espanjaa toisena kielenä opettava Maria Jose
OPETTAJAN AMMATIN IHANUUDESTA SITTEN SEURAAVASSA BLOGISSA JUTTUA!
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti
Jaa kanssani ajatuksiasi blogistani!